Przygotowanie wniosków i rekomendacji dotyczących szkolnictwa zawodowego i roli technologii komunikacyjnej i informacyjnej w tym procesie – to cel konferencji „Nowoczesne Technologie Cyfrowe w Edukacji”, która odbyła się w czwartek (23.04.2015) w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Wzięli w niej udział m.in. Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Iwona Wendel oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Arkadiusz Bąk.
Słuchaczy oraz zaproszonych gości powitali prezes PTI Marian Noga oraz Dyrektor Generalny Microsoft Polska Ronald Binkofski, podkreślając w swoich wystąpieniach, że rozkwit szkolnictwa zawodowego nie jest możliwy bez kooperacji nauki z przemysłem i wykorzytania w procesie edukacyjnym ICT.
Jako pierwszy wystąpił prof. Andrzej Blikle, założyciel oraz Członek Honorowy PTI. Opowiedział on o tym, jak będzie wyglądała firma XXI wieku.
Na pytania: gdzie i w jako sposób będzie można wykorzystać środki unijne na rozwój kompetencji cyfrowych Polaków i szkolnictwo, odpowiedziała Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Iwona Wendel.
– Wielu nauczycieli ma dystans do nowych technologii. Boją się, że nie poradzą sobie z korzystaniem z nich. Chcemy im pomóc – powiedziała w trakcie spotkania Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. – Szkolnictwo zawodowe to często bardzo niszowe branże, do których nadal nie ma podręczników. Jest jednak rozwiązanie. W nowej perspektywie finansowej UE zarezerwowaliśmy duże pieniądze na budowanie e-zasobów oraz wyposażanie szkół w odpowiednią infrastrukturę, z uwzględnieniem szkół zawodowych – dodała szefowa MEN.
- Paradoskalnie w naszym kraju panuje duże bezrobocie, a brakuje wykwalifikowanych pracowników. Dlatego też powrót do kształcenia zawodowego jest wymuszony sytuacją na rynku pracy - przekonywał podczas swojego wystąpienia Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Arkadiusz Bąk.
W trakcie spotkania zaprezentowano dobre praktyki wybranych samorządów, związane z rozwojem szkolnictwa zawodowego. Dyskutowano także o m.in. planowanych – na poziomie regionalnym – inwestycjach technologicznych w szkolnictwie zawodowym.
– Istotnym elementem efektywnego szkolnictwa zawodowego jest ukierunkowanie na rozwój zainteresowań ucznia i wzmacnianie kompetencji cenionych przez przyszłych pracodawców – przyznali uczestnicy konferencji. – Do tych kompetencji zaliczyć należy m.in. znajomość innowacyjnych technologii informatycznych, umiejętność współpracy zdalnej czy też realizację wieloetapowych i złożonych projektów – dodali.
Konferencja została zorganizowana jest przez Polskie Towarzystwo Informatyczne i firmę Microsoft w ramach obchodów Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego.