Drużyna z Kraśnika – SPICE GEARS – otrzymała nagrodę na regionalnym etapie międzynarodowych zawodów robotów FIRST Robotics Competition. Jak pisaliśmy już wcześniej Polskie Towarzystwo Informatyczne było jednym z partnerów i fundatorów drużyny. Niedawno dotarło do nas pismo z podziękowaniami za wsparcie (por. niżej).
Organizatorzy konkursu FIRST Robotics Competition każdego roku ogłaszają odmienną tematykę i zakres zadań dla robotów startujących w danej edycji. Od ogłoszenia zasad konkursu startujące zespoły miały zaledwie 6 tygodni, żeby zaprojektować i wykonać robota z części dostarczonych przez organizatorów. W tym roku rozgrywka nazwana została „Warownią”. Dwie drużyny - każda składająca się z trzech zespołów uczniów - walczyły o to, aby uzyskać kontrolę nad terenem przeciwnika i ustawioną na nim wieżą. Roboty musiały pokonać umocnienia, które broniły dostępu do terytorium konkurentów, zaatakować warownię kulami i przejąć ją. Zadanie polegało jednocześnie na zaatakowania przeciwnika i obronie własnego terytorium.
Na pierwszym etapie drużyny rywalizowały w rozgrywkach regionalnych i strefowych. Najlepsze zespoły dostają się do finału, który zawsze odbywa się w St. Louis, w Stanach Zjednoczonych. Rozgrywki regionalne, w których wzięła udział drużyna z Kraśnika zorganizowano w Windsorze, położonym w kanadyjskiej prowincji Ontario. Drużyna SPICE GEARS uzyskała nagrodę Juges Award 2016 za całokształt pracy i zajęła II miejsce na 9 startujących drużyn. Do awansu do finału zabrakło więc niewiele. Warto podkreślić, że była to nie tylko pierwsza polska drużyna w tym konkursie, ale także pierwsza pochodząca z terenu Europy Środkowo-Wschodniej.
Celem pomysłodawców zawodów jest zachęcenie młodzieży do zgłębienia nauk ścisłych: programowania, elektroniki, inżynierii. Zawody uczą także współpracy w grupie, wzmocnienie pewności siebie i umożliwiają nawiązanie nowych kontaktów z rówieśnikami z całego świata. Młodzież uczy się wiele także na etapie wstępnym – przy pozyskiwaniu finansowania, organizacji i planowaniu pracy oraz działaniach promocyjnych.